EKONOMI KEWANGAN & PERBANKAN ISLAM: Pengenalan Kepada Apa Itu Ekonomi; Definasi Ringkas

BERSAMA PAUTAN UKHWAH


Ukhwah.com :: Top Blog

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan (sekalian makhluk),Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang MAHA Pemurah,Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya."

(Al Alaq: Ayat 1-5)

Yang Sedang Membaca:

Yang Sudah Membaca : website analysis

UNGKAPAN RASA

"Semua harus berusaha sekadar kemampuannya bagi menghulur kepakaran dan apa jua yang dimilikinya bagi merealisasikan konsep amar ma'ruf nahi mungkar iaitu sama-sama mengajak kepada kebaikan dan melarang antara satu sama lain dari melakukan kejahatan.

Nasihat tidak semestinya hanya datang dari seorang yang lebih soleh dan sempurna, kerana semua tiada kita yang terlepas dari dosa. Namun, jangan sesekali menjadikan dosa kita penghalang dari usaha memperbaiki masyarakat. Jika itu berlaku, sedarilah ia hanyalah tipu daya Syaitan."

Isnin, April 21, 2008

Pengenalan Kepada Apa Itu Ekonomi; Definasi Ringkas

Isnin, April 21, 2008
Bismillahirahmanirahim

Adakah anda tahu apa itu Ekonomi. Mungkin biasa kita mendengar, membaca dsb, tetapi adakah kita mengerti akan maksudnya? Nah disinilah kelebihannya bagi orang2 yg membaca dan memahami ,maka benarlah seperti apa yg termaksud dari Surah Al Alaq itu.


Definasi Konvensional

Ekonomi adalah suatu cabang ilmu yg mengkaji dan mendalami permasalahan dan mengolah penyelesaiannya dalam kehidupan individu dan masyarakat, berkenaan perkara untuk memenuhi PERMINTAAN & PENGELUARAN / PENAWARAN (Demand & Supply) sumber yang terhad dibumi ini.

Apakah contoh mudah berkenaan PERMINTAAN & PENGELUARAN/ PENAWARAN itu ? Kita ambil contoh;

1.
Tanah- Permintaan dari individu untuk memiliki tanah di Malaysia amat tinggi tetapi untuk memenuhi permintaan amatlah sukar berdasarkan keluasan tanah di muka bumi Malaysia amat terhad.

2.
Minyak-Permintaan untuk bekalan minyak semakin meningkat menyebabkan harganya melambung tinggi oleh kerana simpanan rezab semakin berkurang dan keboleh upayaan utk membekalkan adalah terhad.


Definasi Islam

Ekonomi Islam merupakan cabang ilmu mengkaji kegiatan manusia selari syariat dari segi MEMPEROLEH, MENGGUNA & MENGURUS sumber asli dan harta demi kebaikan bersama secara KEBENDAAN & KEROHANIAN demi mendapat KEREDHAAN Allah S.W.T.

Sumber rujukan:
• Muhammad Abdul Mannan;Ekonomi Islam; Teori Dan Praktis Jilid 1 Bah. I&II
• Mat Hassan Abu Bakar;Apa Itu Ekonomi Islam;PTS Publication 2004


Fahamkah anda sekarang apa itu Ekonomi? Bolehkah sekarang membezakan antara Ekonomi Konvensional & Islam? Yang manakah pada anda pandangan anda melalui definasi serta tafsiran di atas lebih menyejukkan hati?

Sehingga bertemu lagi…Salam.

0 ulasan:

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates