EKONOMI KEWANGAN & PERBANKAN ISLAM: Ekonomi Islam: Hanya Islam Methodologinya

BERSAMA PAUTAN UKHWAH


Ukhwah.com :: Top Blog

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan (sekalian makhluk),Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang MAHA Pemurah,Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya."

(Al Alaq: Ayat 1-5)

Yang Sedang Membaca:

Yang Sudah Membaca : website analysis

UNGKAPAN RASA

"Semua harus berusaha sekadar kemampuannya bagi menghulur kepakaran dan apa jua yang dimilikinya bagi merealisasikan konsep amar ma'ruf nahi mungkar iaitu sama-sama mengajak kepada kebaikan dan melarang antara satu sama lain dari melakukan kejahatan.

Nasihat tidak semestinya hanya datang dari seorang yang lebih soleh dan sempurna, kerana semua tiada kita yang terlepas dari dosa. Namun, jangan sesekali menjadikan dosa kita penghalang dari usaha memperbaiki masyarakat. Jika itu berlaku, sedarilah ia hanyalah tipu daya Syaitan."

Selasa, September 09, 2008

Ekonomi Islam: Hanya Islam Methodologinya

Selasa, September 09, 2008
Assalamualaikum w.b.t

Bismillahirrahmannirrahim

WAJIB DENGARKAN NASIHAT INI!

Sesungguhnya peringatan yg ana akan bawakan melalui kuliyyah agama kali ini agak serius dan wajiblah dipertimbangkan oleh saudara tuan puan sahabat pembaca sekalian.

Nasihat berkisar kepada perkara ILMU,AQIDAH dan KEYAKINAN yg kita amalkan seharian yg mana mungkin oleh kerana tiada berpengetahuan telah menyebabkan kita "mempersendakan" aqidah yg akan menyebabkan amalan kita tertolak sama sekali.

Sesungguhnya dengan kepesatan & kemajuan Ilmu masakini sama sekali tidak akan boleh menandingi aturan Allah melalui kalamnya, kerana Allah telah menyempurnakan dan meredhakan akan Islam itu sebagai agama umat melalui rasulnya yg terakhir iaitu Rasullulah S.W.T.

Tafsiran yg dibawakan melalui dalil firman Allah:

وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰٓ أَحَدٍ۬ مِّنۡہُم مَّاتَ أَبَدً۬ا وَلَا تَقُمۡ عَلَىٰ قَبۡرِهِۦۤ‌ۖ إِنَّہُمۡ كَفَرُواْ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَمَاتُواْ وَهُمۡ فَـٰسِقُونَ

"Dan janganlah engkau sembahyangkan seorang pun yang mati dari orang-orang munafik itu selama-lamanya dan janganlah engkau berada di (tepi) kuburnya, kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya dan mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka)"

Surah At Taubah [9:84]

Dan lagi:

وَٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فَتَعۡسً۬ا لَّهُمۡ وَأَضَلَّ أَعۡمَـٰلَهُمۡ (٨) ذَٲلِكَ بِأَنَّهُمۡ كَرِهُواْ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ فَأَحۡبَطَ أَعۡمَـٰلَهُمۡ (٩)

"Dan (sebaliknya) orang-orang yang kafir, maka kecelakaanlah bagi mereka dan (Allah) mensia-siakan amal-amal mereka. (8) Berlakunya yang demikian, kerana sesungguhnya mereka tidak menyukai apa yang diturunkan oleh Allah (mengenai ajaran tauhid dan hukum-hukum syarak yang diterangkan di dalam Al-Quran), lalu Allah menggugurkan amal-amal mereka. (9)

Surah Muhammad [47:8&9]


Ayat ini (At Taubah:9:84) diturunkan merujuk kepada sejarah apabila Rasulullah ingin menyempurnakan sembahyang jenazah Abdullah bin Ubai di Madinah ( dikenali sebagai gologan munafiqun-tidak yakin dgn Islam walaupun beramalan Islam sempurna).



Marilah kita mengambil kesempatan ini untuk saling mengingati antara satu sama lain supaya sentiasa berada dalam keyakinan tinggi terhadap Islam yg syumul ini. Insyaallah.

Renung2kan dan sampaikan kepada saudara2 kita yg lain.

Salam.

Sumber rujukan:

0 ulasan:

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates