EKONOMI KEWANGAN & PERBANKAN ISLAM: Ekonomi Islam: Mengapa Kaedah Islam?

BERSAMA PAUTAN UKHWAH


Ukhwah.com :: Top Blog

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan (sekalian makhluk),Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang MAHA Pemurah,Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya."

(Al Alaq: Ayat 1-5)

Yang Sedang Membaca:

Yang Sudah Membaca : website analysis

UNGKAPAN RASA

"Semua harus berusaha sekadar kemampuannya bagi menghulur kepakaran dan apa jua yang dimilikinya bagi merealisasikan konsep amar ma'ruf nahi mungkar iaitu sama-sama mengajak kepada kebaikan dan melarang antara satu sama lain dari melakukan kejahatan.

Nasihat tidak semestinya hanya datang dari seorang yang lebih soleh dan sempurna, kerana semua tiada kita yang terlepas dari dosa. Namun, jangan sesekali menjadikan dosa kita penghalang dari usaha memperbaiki masyarakat. Jika itu berlaku, sedarilah ia hanyalah tipu daya Syaitan."

Isnin, September 15, 2008

Ekonomi Islam: Mengapa Kaedah Islam?

Isnin, September 15, 2008
Assalamualaikum

Bismillahirrahmannirrahim

Kita teruskan lagi pengisian kita selanjutnya dengan memahami mengapa kaedah pengurusan dan pentadbiran di dunia ini ( tidak tertakluk kepada permasalahan ekonomi sahaja) perlu merujuk kepada peraturan2 Al Quran dan sunnah2 Rasullulah SAW.

Ini adalah kerana Islam sebagai agama yg diturunkan oleh Allah SWT melalui rasullulah itu telah cukup lengkap panduannya dalam mengatur dan mengurus permasalahan umat manusia kerana yg demikian itu Allah lebih Maha Mengetahui apa jua kejadian & kelakuan makhluknya sehingga hari kiamat. Sesungguhnya kasih Allah kepada Rasullah sebagai rasul terakhir telah mezahirkan nikmat & rahmatnya kepada seluruh makhluk bagi mereka yg mahu bersyukur.

Dalil firman Allah:

ٱلۡيَوۡمَ أَكۡمَلۡتُ لَكُمۡ دِينَكُمۡ وَأَتۡمَمۡتُ عَلَيۡكُمۡ نِعۡمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ ٱلۡإِسۡلَـٰمَ دِينً۬ا‌ۚ فَمَنِ ٱضۡطُرَّ فِى مَخۡمَصَةٍ غَيۡرَ مُتَجَانِفٍ۬ لِّإٍِ۬ثۡمٍ۬‌ۙ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ۬

"...Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang dia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah dia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani"

Surah Al Maidah [5: sebahagian akhir ayat 3]


Demikian penjelasannya bagi kita yg mahu mengambil pengajaran dan ilmu. Insyaallah semoga terbuka hati & semakin jelas akan kita berkenaan perlunya kita mendukung syiar Islam dalam menguruskan kehidupan.

Salam.

Sumber rujukan:

0 ulasan:

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates