EKONOMI KEWANGAN & PERBANKAN ISLAM: Muamalat Islam: RIBA & Keterangan Perlakuannya

BERSAMA PAUTAN UKHWAH


Ukhwah.com :: Top Blog

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan (sekalian makhluk),Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang MAHA Pemurah,Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya."

(Al Alaq: Ayat 1-5)

Yang Sedang Membaca:

Yang Sudah Membaca : website analysis

UNGKAPAN RASA

"Semua harus berusaha sekadar kemampuannya bagi menghulur kepakaran dan apa jua yang dimilikinya bagi merealisasikan konsep amar ma'ruf nahi mungkar iaitu sama-sama mengajak kepada kebaikan dan melarang antara satu sama lain dari melakukan kejahatan.

Nasihat tidak semestinya hanya datang dari seorang yang lebih soleh dan sempurna, kerana semua tiada kita yang terlepas dari dosa. Namun, jangan sesekali menjadikan dosa kita penghalang dari usaha memperbaiki masyarakat. Jika itu berlaku, sedarilah ia hanyalah tipu daya Syaitan."

Selasa, Mac 10, 2009

Muamalat Islam: RIBA & Keterangan Perlakuannya

Selasa, Mac 10, 2009
Bismillahirrahnirrahim

Assalamualaikum WBT. Seterusnya ana bawakan sedikit lagi ilmu untuk para pengunjung berkenaan dengan jenis2 RIBA dan keadaan perlakuannya.

Kuliyyah 9 minit ini oleh Ustaz Zaharudin sekali lagi dengan jelas menyatakan beberapa perlakuan yg jatuh dalam kategori Riba supaya kita semua boleh mengambil pengajaran sekaligus mengelakkan ianya dari berlaku, insyaallah.

Dalam kulliyah ini ustaz menerangkan tentang kejadian RIBA dalam dua jenis situasi perlakuan iaitu:
  1. RIBA Duyun-jenis Qard (Rujuk posting kenali RIBA)
  2. RIBA Duyun-jenis Jahilliyah (atau juga Nasiah, akibat pertambahan masa)
  3. RIBA Buyoq-jenis terlibatan dalam perihal jual beli ( Fadl & Yad)


Semoga mendapat pengajaran daripada kulliyah di atas.

0 ulasan:

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates