EKONOMI KEWANGAN & PERBANKAN ISLAM: Muamalat Islam: Dosa Perkara RIBA

BERSAMA PAUTAN UKHWAH


Ukhwah.com :: Top Blog

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan (sekalian makhluk),Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang MAHA Pemurah,Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya."

(Al Alaq: Ayat 1-5)

Yang Sedang Membaca:

Yang Sudah Membaca : website analysis

UNGKAPAN RASA

"Semua harus berusaha sekadar kemampuannya bagi menghulur kepakaran dan apa jua yang dimilikinya bagi merealisasikan konsep amar ma'ruf nahi mungkar iaitu sama-sama mengajak kepada kebaikan dan melarang antara satu sama lain dari melakukan kejahatan.

Nasihat tidak semestinya hanya datang dari seorang yang lebih soleh dan sempurna, kerana semua tiada kita yang terlepas dari dosa. Namun, jangan sesekali menjadikan dosa kita penghalang dari usaha memperbaiki masyarakat. Jika itu berlaku, sedarilah ia hanyalah tipu daya Syaitan."

Ahad, Mac 08, 2009

Muamalat Islam: Dosa Perkara RIBA

Ahad, Mac 08, 2009
Bismillahhirrahmanirahim

Assalamualaikum wbt kepada para rakan2, pelajar2, pengunjung dan pembaca blog ini.

Pertama kali ingin memohon maaf kerana telah hampir beberapa bulan telah tidak mengemaskini sumber2 ilmu disini kerana kekangan masa. Jadi dengan posting terbaru ini saya telah membuat beberapa kemaskini dari segi penambahbaikan blog dan seterusnya akan menambahkan beberapa sumber ilmu untuk rakan2 sekelian agar dapat dijadikan pengetahuan sebagai panduan.

Pada kali ini dibawakan sedikit ulasan oleh Ustaz Zaharuddin bekenaan Dosa Riba yg beliau ulas dan komen ketika satu sesi ceramah berkenaan pelaburan internet. Video ceramah ini adalah selama 9 minit lebih kurang dan diharapkan para pengunjung dapat meluangkan sedikit masa mendengar dan mengambil iktibar dari apa yg akan disampaikan oleh beliau.

 

Perkara isi yg diutarakan bolehlah diringkaskan seperti berikut:
  1. Dosa dirujuk kepada Al Quran Surah AlBaqarah Ayat 278-ditekan kepada tuntutan ketaqwaan yg kuat kepada Allah & Rasul
  2. Sesiapa yg kurang keimanannya & keyakinannya akan memandang sepi kepada ayat yg keras ini.
  3. Jauhilah perkara RIBA sehingga ke saki bakinya kiranya benar2 beriman.
  4. Perlanggaran perintah tersebut adalah seperti berperang dengan Allah & Rasul.
Insyaallah semoga mendapat panduan bagi kita bagi perkara diatas.

Salam.

0 ulasan:

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates