EKONOMI KEWANGAN & PERBANKAN ISLAM: Muamalat Islam: Kenali RIBA

BERSAMA PAUTAN UKHWAH


Ukhwah.com :: Top Blog

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan (sekalian makhluk),Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang MAHA Pemurah,Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya."

(Al Alaq: Ayat 1-5)

Yang Sedang Membaca:

Yang Sudah Membaca : website analysis

UNGKAPAN RASA

"Semua harus berusaha sekadar kemampuannya bagi menghulur kepakaran dan apa jua yang dimilikinya bagi merealisasikan konsep amar ma'ruf nahi mungkar iaitu sama-sama mengajak kepada kebaikan dan melarang antara satu sama lain dari melakukan kejahatan.

Nasihat tidak semestinya hanya datang dari seorang yang lebih soleh dan sempurna, kerana semua tiada kita yang terlepas dari dosa. Namun, jangan sesekali menjadikan dosa kita penghalang dari usaha memperbaiki masyarakat. Jika itu berlaku, sedarilah ia hanyalah tipu daya Syaitan."

Jumaat, November 21, 2008

Muamalat Islam: Kenali RIBA

Jumaat, November 21, 2008

Apa Itu Riba?

  1. Semua sarjana Islam bersetuju bahawa RIBA bermaksud adalah pertambahan, pertumbuhan, perluasan dan pembesaran. Walau bagaimanapun bukan semua pertumbuhan dan pertambahan dilarang oleh Islam.Dalam syariah RIBA secara teknikal merujuk kepada premium (lebihan, tambahan) yg mesti dibayar bersama2 dengan principal (pokok) pinjaman yg dibuat[1]

  2. Sebarang tambahan dalam barangan tertentu (Ribawi) dan tambahan di atas hutang akibat penangguhan tempoh.[2]

  3. Al Riba makna asalnya adalah bertambah. Bertambah dimaksud sama ada yg bertambah itu bendanya sendiri atau bertambah dengan yg lain, seperti satu dirham menjadi dua dirham[3].

    Secara mudahnya begini sebagai contoh; Apabila siPolan meminjam dgn SiPolen sebanyak RM100, tetapi SiPolen meminta SiPolan membayarnya semula sebanyak RM150. Lebihan RM50 itulah yg dinamakan pertambahan iaitu RIBA.

Jenis2 RIBA[4]

Islam membahagikan RIBA ini kepada 4 jenis. Dua jenis yg diharamkan Al Quran dan Dua jenis yg diharamkan oleh Rasullulah.

Yang diharamkan Al Quran ( Lebih Menjurus Kepada Perkara Pinjaman & Hutang)

  1. RIBA NASIAH
    Ini adalah jenis RIBA yg berpunca dari jual beli tertangguh atau berhutang.Jika penghutang gagal membayar dalam tempoh tertentu yg ditetapkan pemiutang akan mengenakan bayaran lebihan atas pertambahan masa. Ini disebut oleh para ulama sperti Ibn Abbas, Al Qurtubi dan Ibnu Qayyim.

  2. RIBA QARD
    Ini adalah sejenis RIBA yang berpunca dari pinjaman.Sebarang bayaran lebihan akibat pinjaman wang dalam tempoh tertentu.

    Yang membezakan keadaan diatas adalah RIBA NASIAH mengenakan tambahan bayaran jika terlebih masa, manakala RIBA QARD pula telah ditetapkan bayaran tambahannya sejak awal2 lagi.

Yang Diharamkan Rasullulah SAW ( Lebih Menjurus Kepada Perkara Perniagaan)

“Dari Abu Said al-Khudri ra, Rasulullah SAW bersabda : Transaksi pertukaran emas dengan emas harus sama takaran, timbangan dan tangan ke tangan (tunai), kelebihannya adalah riba, perak dengan perak harus sama takaran dan timbangan dan tangan ke tangan (tunai), kelebihannya adalah riba, gandum dengan gandum harus sama takaran, timbangan dan tangan ke tangan (tunai), kelabihannya adalah riba, korma dengan korma harus sama takaran, timbangan dan tangan ke tangan (tunai), kelebihannya adalah riba, garam dengan garam harus sama takaran, timbangan dan tangan ke tangan (tunai) kelebihannya adalah riba. maka apabila berlainan jenisnya, maka boleh kamu menjual sekehendakmu, asalkan dengan tunai."

Hadis Riwayat Muslim[5]
  1. RIBA FADL
    Adalah pertukaran jual beli sama ada wang atau makanan dengan ada perbezaan atau lebihan sama ada secara tunai atau hutang.

    Contoh: menukar 5gram emas jenis 916 dengan 6gram emas jenis 750. Lebihan tukaran tadi adalah haram kerana kerana sepatutnya keduanya mesti 5gram.Jenis kualiti tidak memberi kesan pada hukum[6].

  2. RIBA YAD
    Adalah jual beli atau pertukaran dua jenis barang yang berlainan daripada jenis wang atau barangan dalam kedua2 kumpulan tersebut dimana pembayaran & penerimaan barangan tersebut dibuat dalam masa berlainan.


Insyaallah, semoga kita mendapat sedikit ilmu berkenaan perkara diatas.

Salam.

Sumber rujukan:

[1] RIBA Alternatifnya Dalam Sistem Bank Islam; Azlan Khalili Shamsudin;DBP 2000;MS1
[2] Wang Anda & Islam; Zaharuddin Abd Rahman;Riba & Hukumanya;Truewealth Publishing 2008;MS19
[3] RIBA Kesan & Mudaratnya Menurut Al Quran & Sunnah; Dr Said Ali Qahtani;Al Hidayah Publisher 2003
[4] Ahlak Bermuamalat; TG Nik Abdul Aziz Nik Mat & Anor; Anbakri Publika 2008;MS24
[5]
http://www.halalguide.info/content/view/689/46/
[6] Wang Anda & Islam; Zaharuddin Abd Rahman;Riba & Hukumanya;Truewealth Publishing 2008;MS21


0 ulasan:

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates