EKONOMI KEWANGAN & PERBANKAN ISLAM: Ekonomi Islam: Mencari Jalan Yang Lurus

BERSAMA PAUTAN UKHWAH


Ukhwah.com :: Top Blog

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan (sekalian makhluk),Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang MAHA Pemurah,Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya."

(Al Alaq: Ayat 1-5)

Yang Sedang Membaca:

Yang Sudah Membaca : website analysis

UNGKAPAN RASA

"Semua harus berusaha sekadar kemampuannya bagi menghulur kepakaran dan apa jua yang dimilikinya bagi merealisasikan konsep amar ma'ruf nahi mungkar iaitu sama-sama mengajak kepada kebaikan dan melarang antara satu sama lain dari melakukan kejahatan.

Nasihat tidak semestinya hanya datang dari seorang yang lebih soleh dan sempurna, kerana semua tiada kita yang terlepas dari dosa. Namun, jangan sesekali menjadikan dosa kita penghalang dari usaha memperbaiki masyarakat. Jika itu berlaku, sedarilah ia hanyalah tipu daya Syaitan."

Jumaat, Ogos 22, 2008

Ekonomi Islam: Mencari Jalan Yang Lurus

Jumaat, Ogos 22, 2008
Assalamualaikum w.b.t

Bismillahirrahmannirrahim

Sesungguhnya dalam mencari penyelesaian dalam melaksanakan perekonomian secara islamik masa kini menghadapi pelbagai rintangan dan halangan yg hebat terutamanya dari seteru2 Islam. Justeru itu, hanya berbekalkan rasa keimanan dan keinsafan yg tinggi sahaja yg memungkinkan ( sesungguhya yakinlah Allah sentiasa membantu kepda umatnya yg memilih untuk mengikutinya dan rasul ) untuk umat melakukan perubahan dari kekangan2 yang sedia ada.

Tidak cukup dengan hanya iman dan keinsafan, Ilmu dan amalan serta Istiqamah yg tinggi harus di perbaiki agar perlaksanaanya tidak menjadi seperti bidalan melayu "Ibarat Tikus Membaiki Labu".

Para cendiakawan,Ilmuan dan Ulama dengan perlunya sokongan yg kuat dari pemimpin harus mepertingkatkan dakwah kefahaman kepada segenap lapisan masyarakat muslimin dan bukan muslim agar jurang kurangnya pemahaman ini menjadi semakin kecil kerana sesungguhnya Islam itu Adil untuk semua umat. Insyaallah.

Ana sertakan sedikit klip kulliyah agama oleh Ustaz Sharir Long untuk dikongsi bersama manafaatnya.

Semoga mendapat iktibar dari apa yg disampaikan.

Salam.

1 ulasan:

Putra IJ80 berkata...

Ustaz yg di.Hormati,

Saya myuskil,tentang Riba dan bersubhat dgn nya>

Pekerja Bank,yang jelas makan hasil Riba,bagaimana khilaf yg.menghalalkan mereka dari unsur/syubhat RIBA?

Maaf Azan.,magrib sya mohon jawapannya ,lepas Isa.

 
◄Design by Pocket Distributed by Deluxe Templates